تبلیغات
Polymer Science and Engineering - انواع رنگ های ترافیکی
  انواع رنگ های ترافیکی و روش های علمی استفاده از آنها


فرمولاسیون رنگ های ترافیکی مانند سایر پدیده های عصر ما 

 دائما در حال تحول بوده است

-در دوره های اولیه تولید از رنگ های ساختمانی که عموما دارای ترکیبی از

 آلکید ها بودند استفاده می کردند.

لیکن آلکید ها دارای معایبی بودند

-از جمله دیر خشک می شوند و این مسئله باعث می گردید

ساعت ها یک خیابان بسته باشد.

-برای تسریع در خشک شدن آلکید ها از انواع هارد رزین کمک گرفته شده

-هارد رزین های طبیعی و سنتزی نظیر 

پترورزین ، نیترو سلولز، مالئیک رزین بودند اما به دلیل فنی و ضعف

  شیمیایی  هیچکدام از این رزین ها نتوانست مصالح خوبی

 برای آلکید ها باشد تا اینکه با ساختار

 سنتزی کلروکائوچو و مشاهده قابلیت امتزاج پذیری خوب

 و خواص شیمیایی و فیزیکی آن اولین اصلاح کننده کار آمد برای آلکید ها ساخته شد.

- زردگرایی و عدم مقاومت نوری رنگ های کلر و کائوچو

در واقع میزان رقابت را برای رزین های اکریلیک

 تازه سنتز شده که مقاومت نوری و شیمیایی عالی و عدد زردگرایی

 آن به اثبات رسیده بود را بازگذاشت

 و بدین ترتیب رنگ های ترافیک اکریلیک مهم عده ای از بازار را اشغال کردند.

-اما عموما بایستی با حجم زیادی حلال رقیق گردند

و این حجم زیاد حلال حین کاربرد از سطح خارج 

 می گردد و یک لایه نازک از خود به جای می گذارد

و از طرفی حلال رها شده خطرات رو به تزاید زیست محیطی را تشدید می نماید.

-به همین لحاظ صنعت ترافیک به دنبال رنگ هایی بود

که هیچ جز فرار در خود نداشته باشند و محیط را آلوده نسازند

- ترکیبات ترمو پلاستیک دارای حالتی جامد هستند

و برای مایع کردن آنها غیر از رقیق کردن توسط حلال به

شیوه ی حرارت دادن نیز انجام می گیرد

- ترکیبات ترموپلاستیک در دماهای بالا به حالت مایع تبدیل میگردد

 و پس از کاربرد در دمای محیط دوباره سرد شده و به حالت جامد در می آیند.

- اما پیشرفت علم و تکنولوژی انواع دیگری از رنگ های

ترافیکی را که بدون حلال بوده و بدون نیاز به

حرارت صد در صد از  حالت مایع به حالت جامد در می آیند را تحویل نموده .

سیستم هایی بی نظیر اپوکسی های مایع با اختلاف با هاردنر

دارای ویسکوزیته قابل کاربرد بوده در

دمای محیط سخت می گردند و یا ترکیبات غیر اشباع که

 با پراکسید سخت می گردند، نظیر اکریلیک ها و پلی استری غیر اشباع.

-البته بسیاری از فاکتور های فنی و قیمتی مصرف آنان را تا حدی محدود نگه داشته است.

لذا هنوز سهم قابل توجهی از بازار و سیستم های حلال را اشغال کرده اند.

رنگ های ترافیکی

حاوی ترکیبات فرار:

1-ترکیب فرار حلال( آلکیدهای اصلاح شده، کلرو کائوچو، اکریلیک)

2-ترکیب فرار آب( امولسیونی بر اساس آب )

بدون ترکیبات فرار:

1-مایع (اپوکسی ، پلی استرهای غیراشباع ، اکریلیک غیر اشباع )

2-جامد

یک مسئله زیست محیطی:

از سیستهای ترافیکی که در دهه اخیر بعنوان جایگزین سیستم های قدیمی

 بکار میرود سیستم رنگهای

ترافیکی دو جزیی ، رنگهای ترافیکی گرم و رنگهای اکریلیک امولشن میباشد

.این رنگها دارای آلودگی

محیط بسیار کمتری بوده واز خصوصیات آن میتوان به دوام ،

عمر طولانی و پایین بودن جرم پذیری این نوع رنگها اشاره نمود.

یک نکته :

در علایم ترافیکی علاوه بر خطوط ترافیک ،رنگ جهت گارد ریل ها و

جداول و تابلوهای راهنمایی نیز مصرف

 می گردد و در صورتی که توجه نموده باشید در غالب اوقات رنگ گارد ریل ها

 تابلو و جداول پوسته پوسته شده و از بین می روند.

اما واقعا علت چیست؟ این مسئله در غالب یک طرح تحقیقاتی به پرسنل

آزمایشگاه ریف واگذار گردید D and R

نتیجه چنین بود:

دو مکانیزم مختلف باعث جدایی رنگ از سطوح فلزی و سطوح سیمانی جداول می گردند

 که هر دو در اثر یک عامل مشترک به وجود می آیند.

اما عیب رنگ های آلکیدی به تولید صابون های

abherent

خاتمه نمی یابد.

  رنگ های الکیدی از ساختار پلی استری تشکیل شده اند

 که این ساختار براحتی در محیط قلیایی در معرض تجزیه و صابونی شدن قرار می گیرد

 و همانطوری که می دانیم یکی از ترکیبات سیمان

Cao

قلیایی است.

 متاسفانه جداول  کنار معابر را نیز به علت ارزان بودن با رنگ های آلکیدی تزیین

می نمایند و به دلیل فوق الذکر ما شاهدیم که رنگ ها خصوصا بر روی جداول نو

که هنوز سطوح قلیایی آنها خنثی نگردیده سریعا پوسته شده و از بین می روند.

در مورد سطوح فلزی نظیر گارد ریل ها بعلت نیاز به مقاومت طولانی ،

این سطوح را گالوانیزه می کنند .

 و همانطوری که می دانید در سطوح گالوانیزه فلز روی وجود دارد و

متاسفانه روی این گونه سطوح بخاطر

 ارزان بودن از رنگ های آلکیدی استفاده می گردد.

 رنگ های آلکیدی حاوی اسید های چرب هستند که

این اسید با فلز روی تولید صابون های روی را می نمایند

 و یکی از ویژگی های صابون های روی

Abherent

بودن آنهاست .

لغت   Abherent بر عکس لغت

Adherent که چسبناک معنی می دهد به معنی ماده نچسب است.

این صابون روی باعث می گردد که اگر چه فیلم رنگ سالم است

 لیکن به صورت ورقه از سطح فلز جدا

شده و توسط کوچکترین تنشی ترک برداشته و براحتی از سطح فلز زدوده می شود.

 رنگ های فلورسنت:

 در پوشش ها عموما پیگمنت عامل تولید فام یا به عبارت رنگ آن پوشش هستند.

نور سفید طبیعی تشکیل شده است از طول موج های متفاوت الکترو مغناطیسی

که این طول موج ها در طیف زیر گسترده شده اند:

                                                                                             

  آی آر   قرمز ، نارنجی ، زرد سبز ، آبی  ،نیلی ، بنفش    یووی

--------------------------------------------------------------

 6500 انگسترون       طول موج بلندتر            4000 انگسترون

 

 وقتی این مجموعه طول موج ها تحت عنوان نور سفید به یک

Pig

می تابد ،این پیگمنت عده ای را جذب انتخابی نموده و به صورت گرما آزاد می نماید

 و بقیه طول موج ها را منعکس و یا رد می کند. این طول موج های منعکس شده هستند

 که رنگ جسم را برای ما مشخص می کنند . اگر جسمی تمام

طول موج ها غیر از قرمز را جذب کند و فقط قرمز را منعکس نماید

طبیعتا آن جسم به صورت سیاه رنگ دیده می شود.

این مشکل هنگام خرید پارچه برای ما پیش آمده است

که بعلت منبع نور فاقد بعضی از طول موج ها رنگ رنگ یک پارچه را متفاوت دیده ایم .

 رنگ های فلورسنت بخاطر نوع پیگمنت آنها فلورسنت نامیده می شوند.

 این پیگمنت ها قادرند علاوه بر بازتابش انتخابی عده ای از طول موج های دیگر

به جای تبدیل به گرما در ناحیه مرئی و مورد توان چشم انسان آورده

 و لذا این گونه رنگ ها بسیار درخشنده تر بنظر می رسند

که این موضوع می تواند در مکان هایی که لازم است نظر رانندگان جلب گردد استفاده نمود.

گوی های شیشه ای:

همانطوری که بیان شد رنگ های ترافیک علاوه بر راهنمایی و هدایت ترافیک

 در روز بایستی در شب نیز هدایت و ایمنی ترافیک را تضمین نمایند

 لیکن این رنگ ها در شب انعکاس کمی این رنگ ها در شب انعکاس کمی

 برای راهنمایی رانندگان دارند لذا برای افزایش این انعکاس از دانه های شیشه ای

 کروی شکلی استفاده که در زیر چگونگی عملکرد این دانه ها بنمایش گذاشته شده است .

همانطوری که ملاحظه می کنید کروی بودن این دانه ها انعکاس نور را تضمین می نماید

. لذا بایستی از انواعی که دارای شکل کاملا کروی هستند استفاده کرد

تا بیشترین انعکاس نور را برای رانندگان داشته باشند.

گلاسبید ها معمولا به شیوه مختلف در رنگ های ترافیک استعمال میشود.

1-روش ریزش بلافاصله پس از رنگ آمیزی

2-روش اختلات حین ساخت رنگ

با مطالعه مطلب فوق این سولات به ذهن خواننده خطور می کند

که قطر این گوی های شیشه ای چقدر باشد؟

چه مقدار از آن در روی سطح رنگ پخش شده باشد؟

یا چه مقدار در داخل رنگ بزنیم؟

و اصولا رنگ چه مقاومتی بایستی داشته باشد؟

تا چه فاصله ای رنگ های ترافیک باید انعکاس داشته باشد ؟و حالت رنگ در ظرف باشد؟

برای پاسخ به تمامی سووالات فوق سیستم های نظارتی ،استاندارد هایی

را برای هر کدام از فاکتور های فوق تعیین نموده است

که شرکت های رنگ سازی این استاندارد ها را سر لوحه کار خود در زمینه ساخت

 رنگ های ترافیک قرارداده اند.

اهمیت کیفیت خط کشی:

توجه به اهمیت خط کشی در خیابان ها و معابر به دلایل زیر می باشد:

1-با استفاده از این خط کشی ها رانندگان نسبت به اجرای قوانین

راهنمایی و رانندگی متعهد تر می باشند.

2-این علائم و خط کشی ها رانندگان را در مورد خطرات و موانع احتمالی آگاه می سازند.

3-راهنمایی همیشگی انواع وسایل نقلیه در جاده ها می باشند.

انواع رنگ های ترافیکی به دو صورت گرم و سرد تولید میشوند

که به دلیل اهمیت اجرای رنگ های ترافیک لازم است

در این زمینه اطلاعات لازم جهت اجرای مطلوب کسب شود.

 خصوصیات یک رنگ ترافیک مطلوب جهت خط کشی خیابان به شرح زیر است:

1-قابل رویت بودن آن در تمامی شرایط آب و هوایی و همچنین تمامی ساعات شبانه روز

3-عدم لغزندگی(زبری سطح)

گلاسبید به دو صورت روپاشی یا به صورت میکس آن قبل از اجرا با

رنگ های ترافیکی استفاده می شود.

 خصوصیات رنگ های ترافیکی با قابلیت رویت بالا :

برای تضمین امنیت جاده ها خط کشی آنها باید طوری باشد

که حتی در هوای بارانی نیز قابل مشاهده باشد.

در ساعاتی که هوا روشن است.خط کشی جاده در صورتی قابل رویت است

که رنگ روشن آن بر روی رنگ تیره جاده قرار گرفته باشد

و تضاد این دو رنگ باعث تشخیص آن بر روی سطح جاده گردد،

ولی در شب عاملی که باعث رویت خط کشی می شود وجود گلاسبید در آن است .

 گلاسبید ها نوری را که از چراغ های وسیله نقلیه به آنها تابیده می شود

 به منبع نور بر می گردانند به همین دلیل است که این انعکاس

به نام انعکاس برگشتی نور معروف است.

فواید وجود گلاسبید در رنگ های ترافیک:

1-افزایش قابلیت دید در شب

2-افزایش عمر و ماندگاری رنگ

3-ضد لغزندگی

 4 -افزایش ایمنی جاده ها

خصوصیات انعکاس برگشتی نور:

با دنبال کردن نور(با توجه به زوایای هندسی )بخش اعظم نوری که بر روی یک گلاسبید کامل

تابیده می شود قابلیت برگشت دارد و نوری که بر روی پیگمنت تابیده می شود

 از قابلیت برگشت ضعیفی برخوردار است .

قوت این انعکاس و میزان رویت بودن آن در شب بستگی به پارامتر هایی دارد

 که شرح آن در ذیل بیان می گردد.

1-کروی بودن دانه های گلاسبید

2-دانه دانه بودن دانه های گلاسبید (میزان پخش شوندگی و قطر آنها)

3-کسرت دانه های گلاسبید

4-کیفیت و کمیت پیگمنت سفید(دی اکسید تیتانیوم)

یا پیگمنت زرد(از نظر رنگی یا ارگانیک)

5-تعداد گلاسبیدهای بیرون آمده از سطح رنگ ترافیک

6-روش جای گیری گلاسبید در رنگ ترافیک

طول هندسی  انعکاس برگشتی نور در

:Ltl

به منظور اندازه گیری طول انعکاس برگشتی نور،استانداردهای اروپا

زاویه دید را 29/2درجه و زاویه نور 24/1درجه تعیین کرده اند

که به تناسب فاصله دید تعیین می شود.

بهترین نوع انعکاس برگشتی:

یک انعکاس متناسب وقتی حاصل می گردد که نحوه قرارگیری گلاسبید در رنگ ترافیکی

 و همچنین نحوه اجرا و کیفیت گلاسبید

 (از لحاظ کروی بودن ،عاری از هرگونه ناخالصی و دانه های غیر کروی)

همگی بررسی و رعایت گردد.

انعکاس برگشتی نور در هوای مرطوب و بارانی:

انعکاس در هوای بارانی کاهش و در بعضی مواقع کاملا از بین می رود.

 این در حالیست که دانه های گلاسبید در فیلم رنگ کاملا مرطوب و خیس شده باشند.

برای مقابله با این تاثیر رطوبتی بایستی از گرانولیت بالاتری (دانه های ویالکس)

 متناسب با رنگ ترافیکی استفاده نمود.

دوام و مقاومت:

وجود گلاسبید در رنگ ترافیک باعث مقاوم شدن و دوام بیشتر در مقابل تردد وسایل نقلیه می گردد.

انعکاس طولانی مدت مدیون وجود گلاسبید های نوع

(per-mix)

در رنگ می باشد

عدم وجود لغزندگی:

زبری سطح رنگ ترافیکی در خط کشی ها از مهم ترین عوامل ایمنی

برای معابر پیاده و پیست های دوچرخه می باشد.

در روش پاشش گلاسبید بر روی سطح رنگ که باعث افزایش ضخامت رنگ می گردد

.از ترکیبات ضد لغزنده نیز استفاده می کنند که رنگ را به استاندارد بین الملل یا اروپا برسانند.

انواع گلسبید مصرفی طبق استاندارد

Bs6088

 1-گلاسبید

(مقدار آن طبق فرومول 20%می باشد)Per-mix

۲-گلاسبید(مقدار بین ۴۵۰گرم بر متر مربع -۴۰۰میباشد)

Drop-on

 ۳-گلاسبید به روش اینتر میکس

(Intermix)

در نوع سوم گلاسبید به روش اینتر میکس لازم به ذکر است

که در حال حاضر در کشور های ایتالیا ،بلژیک و هلند رایج است

و به دلیل عدم وجود پیستوله برای پاشش مستقیم گلاسبید ،

از این روش استفاده می کنند.به علاوه این روش باعث افزایش مقاومت رنگ می گردد.

استفاده از گلاسبید در رنگ های ترافیکی عامل بسیار مهمی بشمار می رود

 و این نکته قابل ذکر است که ضخامت ،نوع رنگ و همچنین

شرایط آب و هوایی را نیز می بایستی در نظر گرفت.

1-اندازه گلاسبید در رنگ های سرد بر پایه ترموپلاست

و کلروکائوچو بایستی بین450-400میکرون باشد.

2-ضخامت رنگ گرم اسکرید یا اسکروژن 3000 میکرون باشد.

3-ضخامت رنگ گرم اسپری پلاستیک حداکثر 1500میکرون پاشیده شود.

En1424/BS3262نوع گلاسبید دو مورد فوق طبق استاندارد

با اندازه مش آنهاتعیین شده است.

 

روش های بکار گیری گلاسبید در رنگ های ترافیک:

گلاسبید می تواند به دو صورت به رنگ ترافیک اضافه شود:

 که در این روش گلاسبید در کارخانه و در حینPer-mix 1-روش

تولید رنگ ترافیک به آن اضافه شود.

2-روش اسپرینگ که در حین اجرا بر روی آن قرار می گیرد.

روش پاشش گلاسبید بر روی رنگ

یا روپاشی باید به وسیله پیستوله مخصوصی Drop onگلاسبید به روش

صورت گیرد و نوع پیستوله بر حسب ذرات گلاسبید نصب و تنظیم می شود.

 به همین خاطر فشاری حدود 5/0 تا 1 اتمسفر به مخزن گلاسبید پاش داده شود.

برای سهولت حرکت گلاسبیدها می توان از

.(Moisture proofcoating)

استفاده نمود.اندازه

 Nozzleپیستوله و فاصله آن با زمین باید تنظیم گردد. در صورتی

که فاصله کم یا زیاد شود باعث تداخل کار با پیستوله رنگ پاش

 و گلاسبید پاش می شود و یا مقدار گلاسبید روی رنگ به حد استاندارد نخواهد رسید.

خواص پاشش به روش فوق:

1-باعث افزایش دید می شود

2-باعث افزایش عمر رنگ و جلوگیری از فرسایش رنگ خواهد شد.

3-از لغزش وسایل نقلیه بر روی رنگ در شهر ها جلوگیری می کند.

نکته مهم:

1-در مواقعی که گلاسبید روی رنگ پاشیده می شود مدت زمان نگهداری و جلوگیری

 از تردد وسایل نقلیه جهت خشک شدن کامل رنگ ،باید دو برابر زمانی باشد

که سازنده رنگ پیشنهاد می کند.

2- در مورد گلاسبید رنگ های گرم باید یادآوری کنیم که 50% تا 60% گلاسبید

به داخل رنگ نفوذ داشته باشد.(این کار باعث افزایش ضخامت رنگ می شود

 و در این مواقع باید محافظی برای آن ایجاد کرد.

نکاتی که در حین پاشش گلاسبید روی رنگ باید رعایت شود

1-وزش باد شدید باعث کنده شدن گلاسبید از روی رنگ می شود

و درمواقع باید محافظتی برای آن ایجاد گردد

2-پیستوله گلاسبید پاشی باید بزرگتر از پیستوله رنگ باشد.

3-توصیه میشود که مقدار 20/بیشتر از حد تعیین شده در حین اجرا

روی رنگ پاشیده شود چون مسایلی نظیر وزش باد و یا سایر موارد باعث نشود

 که درصد گلاسبید روی رنگ کم باشد.

4-شرایط آب و هوای منطقه باید در نظر گرفته شود.

5-برای شرایط مرطوب و بارانی باید گلاسبید درشت و ریز به

نسبت 2به 1 مخلوط استفاده شود.

روش اندازه گیری گلاسبید مصرف شده در حین اجرای رنگ:

مرحله سنجش گلاسبید باید در دو مرحله قبل و بعد از اجرا انجام گیرد

 به طوری که سینی یا پانل آزمایشی که از قبل آماده کردیم زیر دستگاه

پاشش رنگ بگذاریم و بعد از اجرای رنگ روی آن وزن پانل با رنگ را اندازه گیری کرده

و در مرحله دوم همان پانل یا سینی را زیر دستگاه گلاسبید پاش قرار می دهیم

 و بعد از پاشش گلاسبید اندازه آن را یادداشت می کنیم.

اگر دو اندازه را بر هم تقسیم کنیم درصد گلاسبید مشخص می شود.

این عمل را می توان در چند مورد اندازه گیری کرد و حد واسط آن را پیدا کرد.

جدیدترین نوع گلاسبید ،گلاسبید کوتین شده است که اگر سیستم واتربیس باشد

 گلاسبید با کوتینگ سیلیکونی مورد استفاده می شود.

گلاسبید معمولی به خاطر دانسیته بالای آن داخل رنگ نفوذ می کند

ولی گلاسبید کوتین شده روی رنگ قرار می گیرد و باعث افزایش بازتاب نور می گردد.




طبقه بندی: اطلاعات پلیمری، مهندسی رنگ،
برچسب ها: انواع رنگ های ترافیک، ترافیک، رنگ، فرمولاسیون، رنگ های ترافیکی، پلیمر،

تاریخ : پنجشنبه 9 مهر 1394 | 11:31 ق.ظ | نویسنده : Arash Sadeghi | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.